PROJEZTE SE K MLÁDÍ

20.10.2013 14:00

 

 

Převzato z Marianne 12/2011

Čtete etikety na potravinách? Jestli ne, je to škoda. Jen ten, kdo umí správně jíst, nestárne. Takže jestli chcete vypadat opravdu krásně a mladě, věnujte jídlu stejnou pozornost jako kosmetice! Řekneme vám, jak nato.

Před pár lety jsem v sámošce potkala známou. Moc jí to slušelo – byla celá růžolící, přímo zářila… ale chovala se divně. Měla na nose brýle, se zápalem vědce brala do ruky jogurt po jogurtu, mžourala na ně a něco si brblala. „Co to děláš?“ podivila jsem se.

Pátrala prý po nějakých sacharidech, cukrech, tucích, sodíku, aspartamu a já nevím po čem ještě. „Chci být zdravá, krásná, LEPŠÍ,“ vysvětlila mi. V duchu jsem si zaťukala na čelo, naložila si svoje oblíbené čokoládové termixy a zanechala ji i s tím detektivním úřadováním u chladicího boxu.

Pak mi bylo třicet. Jedna hodná známá mi gratulovala „žertovnými“ slůvky: „Užij si to, hezčí už nebudeš!“ To mě, samolibou osobu, vyděsilo. Poprvé jsem narazila na otázku své smrtelnosti, stárnutí! Rebel živící se pizzami a kolou ve mně vyměkl – začala jsem se zajímat o to, co jím. Rozhodla jsem se, že budu hezčí a mladší, i kdybych se měla plazit na zahrádce po břiše mezi záhonky a hltat všechno, co se zelená. Naštěstí jsem se dozvěděla, že toho můžu jíst víc než jen vlastní zeleninu, jen je ze začátku těžké oddělit zrno od plev. Jak sakra poznám, která šunka je kvalitní (a budu po ní hezká), a která nestojí za nic (vrazí se mi do zadku a oteče mi z ní kvůli vysokému obsahu soli obličej)? Dnes se už také ploužím od regálu k regálu a poměřuji, počítám, slídím. Výsledek? Mám hezčí pleť, pevnější a lesklejší vlasy a váha šla dolů.

Zkoumání etiket a pronikání do tajů skladby různých potravin je nakonec docela zábava. Naučte se to taky, vytrvejte, a slibuji vám, že budete k nakousnutí. A napořád!

Mám radost, že stárnutí se dá zpomalit. Radka Burdychová, nutriční terapeutka z Akademie výživy a sportu, vysvětluje: „Procesy stárnutí můžeme cíleně zpomalit a pozitivně ovlivnit, a to správnou výživou, dobrou péčí o pleť i pokožku, pravidelnou pohybovou aktivitou a duševní pohodou. Tak můžeme i po padesátce vypadat o deset let mladší!“

Jeden z největších zabijáků krásy jsou polotovary. Zapomeňte tedy na všechno, co se jen tak narychlo strká do mikrovlnky nebo se nedejbože smaží a frituje. V zájmu zachování mládí od teď začněte vařit, dusit, blanšírovat nebo grilovat. Nejenže jsou smažené a opékané kulinářské zázraky plné tuku, ale uvolňují se z nich mraky tzv. volných radikálů, které jsou největší hrozbou při procesu stárnutí. Opakem volných radikálů jsou antioxidanty. Pokud jsou volné radikály a antioxidanty v rovnováze, je to v pořádku. Pokud ale začne být v organismu převaha volných radikálů, označujeme tento stav jako oxidační stres, a ten vede k urychlení stárnutí všech buněk – tedy k tvorbě vrásek, zhoršení elasticity a kvality pleti, kůže a dalších tkání, zhoršení kvality vlasů a podobně. „Strava by tedy měla být obecně bohatá na antioxidanty, které najdeme především v kvalitní zelenině a ovoci,“ říká nutriční terapeutka.

Když si ale v obchodě máme vybrat ty nejkvalitnější výrobky, připadáme si jako myš topící se uprostřed oceánu. Už nežijeme v době, kdy regály zely prázdnotou. Dnes je to přesně naopak – množství výrobků je až k zbláznění. Představte si proto, že spolu jdeme nakoupit. Bude to nová, dobrodružná pouť, na jejímž konci budete mít košík plný úplně jiných výrobků než obvykle.

Berte do rukou jednotlivé potraviny a otočte je tam, kde je etiketa. Na každém baleném výrobku byste měli najít dvě tabulky. Jedna je o složení výrobku, druhá udává jeho nutriční hodnoty.

Zásada číslo jedna tak zní: výrobky, u kterých se z etikety nemůžete dozvědět, z čeho jsou vyrobené, prostě nekupujte.

Zásada číslo dvě: na čím delší „romány“ o složení v etiketě narazíte, tím hůř pro výrobek (a pro vaše tělo). „Čím čistěji a přirozeněji budeme jíst, tím lépe. Na etiketě výrobku pak sledujte hlavně údaje o tucích a cukrech a to, v jakém pořadí jsou vypsané jednotlivé složky ve složení výrobku. Na prvních místech musejí výrobci uvádět ty, kterých je ve výrobku nejvíc,“ říká výživová poradkyně Kristýna Kalinová.

Takže u takové šunky byste na prvních pozicích měla najít -  světe, div se – maso, u jogurtu mléko a podobně. Divili byste se, kolikrát je tomu jinak. Podívejme se na jednotlivé skupiny potravin a taky na tuky a cukry. Na co byste si při jejich výběru měla dávat pozor, které už si radši vůbec nekupujte, a kterými naopak můžete naplnit ledničku, co hrdlo ráčí?

 

TUKY

Vyhýbejte se nasyceným tukům, jsou to živočišné tuky (sádlo, tučné maso, sýry), a ty nám nedělají dobře. Vždycky dejte přednost nenasyceným tukům, které jsou většinou rostlinného původu (chrání cévy, nervy, mozek a zvyšují elasticitu pokožky).

„Co se složení výrobku týče, někteří výrobci bohužel nepíšou, o jaký rostlinný tuk konkrétně jde. Pak je pravděpodobné, že byl použit ztužený tuk nebo směs nekvalitních a pro tělo nepříliš vhodných tuků. Pro spotřebitele zní zkrátka lépe rostlinný tuk než olejová směs,“ říká poradkyně. Slunečnicový a sójový olej působí zánětlivě, narušují cévy a zvyšují ukládání cholesterolu. Pokud to jde, konzumujte olivový, avokádový nebo řepkový olej. „A když už jednou za čas smažíte, je nejlepší staré dobré sádlo,“ říká poradkyně Kristýna Kalinová.

A pozor ještě na jedno. Výrobci se snaží vyrobit potraviny s co nejnižším nákladem a prodat za každou cenu. Na přední straně obalu si tak často můžeme přečíst lákavé informace, které jsou zdánlivě prospěšné. Typickým příkladem je 0% tuku v jogurtu. Bez tuku by nám jogurt nechutnal, tak se chuť musí dohnat cukry a to znamená zvýšení energetické hodnoty, i když obsah tuku je menší! Klidně si dejte „normální“ jogurt, ideální je do 3,5% tuku.

Když máte chuť na tučné

  • mořská ryba
  • avokádo
  • mandle

 

SACHARIDY

Ne všechny sacharidy nám škodí. Výrobek může obsahovat glukózu, fruktózu, hroznový cukr, slad, med nebo třtinový cukr. To, před čím bychom se měli mít na pozoru, je samotný bílý rafinovaný cukr, který nás jen překyselí a nemá žádné živiny. Nutriční tabulka uvádí celkové množství sacharidů. O řádek níže bývá samostatně uvedeno, kolik z obsahu sacharidů je tvořeno jednoduchými cukry (čím méně, tím lépe).

Když máte chuť na sladké

  • ovocné müsli bez přidaného cukru
  • čokoláda s vysokým obsahem kakaa
  • džemy s vysokým obsahem ovoce slazené hroznovým cukrem

 

PEČIVO

Jen z celozrnné mouky. „Pokud je výrobek označený jako fitness, multi-cereální, vícerznný nebo tmavý, neznamená to, že je celozrnný. Může být jen vyrobený z pšeničné bílé mouky, s příměsí karamelu nebo sladu pro tmavší barvu,“ říká poradkyně. Nenechte se zmást přátelsky pomrkávajícími zrníčky! Mají jen vzbudit zdání, že kupujete něco zdravého. Berte proto vždy jenom pečivo označené výhradně jako celozrnné – ať už na cedulce, na pultu, nebo na obalu, ... pokud je balené.

Když máte chuť na pečivo

  • chléb/pečivo, které má ve složení na prvním místě napsáno „celozrnná mouka“
  • grahamové pečivo

 

UZENINY

Nemusíte se jich vzdávat úplně, jednou za čas neuškodí. První, na co se dívejte, je cena. Čím levnější, tím bude uzenina podezřelejší – nebude obsahovat moc kvalitního masa, ale různá „vycpávadla“ (nekvalitní odřezky a zbytky). Pokud to ale s anti-aging výživou myslíte vážně, dávejte si z uzenin jenom šunku. Raději kuřecí a krůtí než vepřovou – a raději tu z prsou než ze stehen. Čtěte, jaký má obsah soli (nejlépe kolem 1-2%) a jaký má obsah masa. „Dneska už seženete šunku bez konzervačních látek. Připomíná spíš nakrájené maso než šunku, protože je to z 96% maso a zbytek jen voda a sůl,“ říká poradkyně. Pokud vás popadne chuť na něco delikátnějšího, dejte si trochu parmské šunky.

Když máte chuť na uzeniny

  • šunka nejvyšší jakosti (obsahuje více než 80% masa)

 

Zelený dodatek:

Ječmen a Chlorella mají ve svém složení pouze jedinou položku :o)

Ječmen GW … Složení: ječmen bez travní vlákniny

Chlorella GW … Složení: Chlorella pyrenoidosa

Obsahují omega-3-mastné kyseliny a sacharidy. Vyznačují se silnou antioxidační aktivitou. Biologický věk přímo ovlivňují: Viz článek: http://www.zdravipodkontrolou.cz/news/zelene-potraviny-prodluzuji-biologicky-vek/

Diskusní téma: PROJEZTE SE K MLÁDÍ

Datum: 21.10.2014

Vložil: Richardrark

Titulek: parka canada goose http://www.90210holocaust.com/


Datum: 14.01.2014

Vložil: Léna

Titulek: Mládí

Bezva tipy!

Přidat nový příspěvek